terug naar overzicht

Interview mobiel.nl

Lucas van Reeken (founder van mobiel.nl) kijkt terug op het eerste jaar van de samenwerking met Harmony.

Hoe heeft Mobiel.nl in het afgelopen jaar de samenwerking met Harmony ervaren?

“Voor Mobiel.nl is natuurlijk vooral belangrijk hoe onze klanten de samenwerking met Harmony ervaren. En van die kant horen we zonder meer positieve reacties. Klanten die bij ons een verzekeringsproduct afsluiten, zijn gewoon heel tevreden met Harmony. Ze kunnen altijd bij Harmony terecht, ongeacht of ze nu binnen of buiten de wettelijke garantieperiode vallen. Jullie zijn makkelijk te bereiken, problemen worden snel opgelost én doen wat jullie beloven. En dat is in essentie wat je je klant wilt bieden: een one-stop plek waar ze altijd terecht kunnen. Met Harmony werkt het dan ook allemaal een stuk makkelijker en vlotter dan in ons vorige verzekeringstraject.

Alle processen en de begeleiding daarbij lopen soepel. Daarnaast is de communicatie met elkaar altijd heel duidelijk. We weten wat we aan elkaar hebben en tegelijk blijven we met elkaar kijken wat er nog beter kan. Al met al, een mooie samenwerking.”

Welke uitdagingen kwam je tegen, en werk je daarbij samen met Harmony? 

“Als het om de verkoop van losse toestellen gaat, zien we een duidelijker scheiding ontstaan tussen het hoge en het lage prijssegment. Veel klanten kiezen nog steeds voor een nieuwe iPhone of andere premium telefoon. Tegelijk zien we een groeiende groep denken ‘Ik heb niet veel te besteden, dus ik ga voor een voordeliger toestel’.

Als gevolg van forse concurrentie op prijs was de marge op losse telefoons altijd al krap. Het is voor ons dus belangrijk dat we ook in het lage segment voldoende sales en marge maken — concreet: genoeg verzekeringen bij de telefoons blijven verkopen. We kijken samen met Harmony naar de bestaande data om te zien waar we nog kansen laten liggen. Zo maken we met elkaar het aanbod interessanter voor de consument en dus ook weer voor ons. Met als resultaat een beter margemodel in een moeilijk segment. Dat is in mijn ogen de grootste uitdaging. Daar hebben we gemeenschappelijke belangen en daar werken we gezamenlijk aan.”

Wat verwacht je voor 2023 en hoe zie jij de rol van Harmony daarin? 

“De uitdagingen in de markt zullen we met elkaar aan moeten gaan. Wij zien hogere kosten op alle vlakken en tegelijkertijd is de concurrentie dusdanig dat we die prijsstijgingen niet 1-op-1 aan de consument kunnen doorberekenen. Daarom worden additionele diensten zoals bijverkoop van accessoires en verzekeringen steeds belangrijker voor ons.

Ook in onze gemeenschappelijke analyses van de data zullen we scherp moeten blijven om telkens opnieuw verdere verbeteringen te vinden. In dat opzicht vullen we elkaar ook mooi aan. Van beide kanten zijn we specialisten, de een in verzekeringen en de ander in telefoons en abonnementen. En we hebben allebei een data-gedreven manier van werken. Daarin schuilt wat mij betreft wel de grootste kracht van onze samenwerking. Dat je op basis van data je diensten beter en slimmer maakt, dat zit in ons DNA en dat zien wij ook bij jullie. En dat is heel fijn!”

 

Vorig artikel: